miércoles, 29 de enero de 2014

Reflexió final

El primer que vàrem fer a l'assignatura va ser desenvolupar el PLE. Això em va servir per a organitzar la informació i els materials que anava introduint en el meu aprenentatge. Per tant, trob important en un futur utilitzar aquest tipus de meteodologia, ja que per exemple, amb la utilització del Symbaloo pots afegir informació que pot ser interessant per al teu aprenentatge. Al principi de tot, vaig veure com el meu Symbaloo acadèmic, on incloïa les eines multimèdia que utilitzava, era ben pobre (tenia poques eines que utilitzava). Ara, després de realitzar aquesta assignatura he pogut veure l'evolució i la quantitat d'eines que he conegut i he après a utilitzar.

Aquí podeu veure la meva darrera captura de pantalla del meu Symbaloo acadèmic i com ha augmentat:




Durant aquesta assignatura hem anat creant diferents activitats. Ha estat molt divertit haver de crear les nostres pròpies activitats, però a la vegada ha estat molt dur i ens ha dut molta feina. Hem pogut comprovar que mitjançant un projecte pots crear diferents activitats amb diferents tipus de material (àudio, vídeo, materials multimèdia, presentacions, etc.). Tots els materials educatius que vàrem crear estaven relacionat amb el projecte "Viaja con Nosotros" (enfocat a la Gastronomia). Per tant, hem vist menjars típics de països d'arreu del món. A continuació, us explicaré com he realitzat cada una de les eines amb la meva companya Neus Ferrer:

  • Material multimèdia (activitats interactives): per a realitzar aquest material vaig utilitzar la pàgina web Educaplay, que et permet realitzar mots encreuats, sopes de lletra, tests, etc. Nosaltres vàrem realitzar un mots encreuats i una sopa de lletres. També realitzàrem un trencaclosques amb l'eina Jigsawplanet. Aquí els alumnes vàrem aprendre quins eren els menjars més típics de Mallorca. L'entrada d'aquest material és la següent: http://suauriera.blogspot.com.es/2013/10/activitats-interactives-practica-3.html
  • Àudio: ens vàrem basar en xefs de diferents restaurants de països del món (Xina, França, Itàlia i Mèxic) que tenien l'accent de cada lloc i ens presentaven els seus plats. Per a crear l'àudio vàrem utilitzar l'eina Audacity. Per a penjar-ho necessitàrem un programa convertidor d'mp3 i de Podomatic, en el qual ho varem penjar per poder-lo posar al blog. Amb una eina d'àudio podem afavorir als alumnes que tenen alguna deficiència visual, a l'hora que afavoreix una major concentració i motivació per part de l'alumne. Nosaltres pensàrem que l'activitat que podíem fer amb l''audio creat era que els alumnes endevinassin de quin país eren cada un dels els menjars i  xefs.  L'entrada al material d'àudio és la següent: http://suauriera.blogspot.com.es/2013/11/eina-daudio-practica-4-4112013.html
  • Presentació PPT Interactiva:  Per a realitzar aquest material dedicàrem molt de temps, ja que vam fer diferents activitats que tenien múltiples respostes. També ens vam basar amb uns criteris, com per exemple, que l'alumne tingués diferents opcions per al seu aprenentatge, que hi hagués personatges animats per augmentar la motivació, el material escrit i amb locucions dels personatges, etc. El personatge principal era Ratatouille de Disney, i els alumnes havien de passar per diferents països on trobarien xefs autòctons. Aquesta va ser l'eina que més ens va costar però el resultat de la qual ens va agradar més. La realització de la presentació interactiva utilitzàrem el Power Point (que ja controlavem bastant bé). Aquesta eina ens pot servir com a futurs professors per a posar material amb informació i activitats per a què els alumnes realitzin un aprenentatge basat amb la resolució de problemes, on hi ha diferents maneres de conseguir un mateix resultat.  Nosaltres seguírem amb el nostre projecte de "Viaja con Nosotros" (Gastronomia) i vam veure els menjars típics de la Índia, Alemanya, Japó i Grècia. Aquesta és la seva entrada de la carpeta: http://suauriera.blogspot.com.es/2013/12/amb-aquesta-practica-hem-apres.html
     
  • Vídeo: Seguint amb el nostre projecte realitzàrem un vídeo relacionat amb la Gastronomia, on diferents xefs (d'Alemanya, Mèxic i França) ens cuinaven diferents plats en un programa de televisió. Així, els alumnes podien aprendre gastronomia dels països d'una manera lúdica. Ho vàrem enfocar com una activitat d'avaluació final de tot el que havíem vist anteriorment. Per a poder fer aquest vídeo vàrem haver de cuinar nosaltres mateixos els plats i utilitzarem el programa Pinnacle Video Studio. La utilització del programa ens va costar i per això mirarem alguns tutorials. La utilitat que li podem donar a la classe és que els alumnes hagin d'endevinar el plat que estan veient, com a simple informació o també es podria fer com una passa per a que els alumnes després cuinassin el menjar a l'escola o a la seva casa. L'enllaç a l'entrada d'aquest material és la següent: http://suauriera.blogspot.com.es/2014/01/materials-audiovisuals-video-practica-6.html
  • Edmodo: Edmodo és una xarxa social per a professors i alumnes que permet la comunicació entre aquests dos. Nosaltres varem utilitzar aquesta xarxa per a posar una proposta final d'aprenentatge amb diferents tasques amb el material creat. Ens crearem un compte d'alumne i un altre de professor. Per a entrar al de l'alumne necessitavem la clau del grup de classe per a entrar-hi. Com a professors, a Edmodo varem afegir tasques que havien de realitzar els alumnes. Aquestes tasques sortien en un calendari. També hi podiem afegir-hi avisos per a informar als alumnes de les coses que realitzariem (amb un màxim de 140 caràcters). Per tant, com a futus professors podriem aprofitar aquesta xarxa per a penjar documents per a la classe i tasques a realitzar, per a què els alumnes aprenguin de manera activa. L'entrada on està tot explicat amb més profunditat és: http://suauriera.blogspot.com.es/2014/01/xarxes-socials-educatives-edmodo.html
Puc dir que en aquesta assignatura he après diferents habilitats i estratègies per a gestionar informació. Hem pogut comprovar mitjançant la utilització del blog i de Twitter a compartir els nostres aprenentatges amb els altres i comparar-los entre sí. També ens ha servit molt la informació que ens donava la professora mitjançant el Pearltrees. També he utlitzat eines per a penjar materials per a poder després compartir-ho amb els meus companys. Exemples d'aquestes eines són Yotube (on vaig penjar el material de vídeo), Rapidshare (on vaig penjar el Power Point Interactiu), Slideshare (on es penjen presentacions com el de la bona pràctica) i s'Scribd (on es penjen documents com els de les guies didàctiques). 

Amb Twitter, mitjançant els Twubs hem estat connectats tots els alumnes amb el hashtag #mrtpeae3. Aquesta hashtag ens permetia conèixer els materials que anaven publicant els companys a les seves carpetes d'aprenentatge. Ens ha servit, també, com una eina per a poder debatre, mitjançant el debat que varem realitzar sobre les xarxes socials en educació. Cal afegir-hi que hem hagut de seguir a profesionals dedicats a l'educació que van donant la seva opinió sobre diferents temes que ens podrien interessar. 
Crec que aquesta ens pot servir en un futur com a professionals per a poder compartir bones pràctiques amb altres professors i realitzar projecte amb alumnes d'altres llocs, etc. 

He d'incloure també la meva opinió de les TIC, ja que penso que s'han d'integrar als alumnes amb les noves tecnologies que estan presents a la nostra societat. L'escola ha de servir per a què els alumnes puguin viure en la societat (encara que també la societat s'ha d'adaptar a les persones), i per tant, hem d'intentar que els aquests siguin competents en les TIC (que tenguin competència digital). És important implantar les TIC a l'aula de manera que garanteixi l'oportunitat d'aprenentatge a tots els alumnes i que tengui en compte les capactitats i ritmes d'aprenentatge de tots d'ells. Per això, crec que gràcies al meus aprenentatges podré posar en marxa pràctiques per a què els alumnes realitzin aprenentatges utilitzant les TIC. 

Diré que pel que fa al meu aprenentatge he après a valorar materials interactius ja creats, a crear-ne de nous tenint en compte els criteris de qualitat educativa (on s'ha de tenir present la presentació del material, les característiques dels alumnes, la funcionalitat, etc.). Hem diferenciat els tipus de material interactiu que ens podem trobar. He après també utilitzar diferents eines per a poder penjar els materials i compartir-les amb els companys, com poden ser Rapidshare o Slideshare. Pel que fa a la utilització de Twitter i de Blogger, ja les coneixia i les havia utilitzades anteriorment, per tant, ja tenia coneixements d'aquestes eines. El que si que he conegut de nou és Edmodo, la xarxa social educativa per als alumnes, que permet donar tasques, avisos, crear tests i enquestes, per a que els alumnes ho realitzin. També he après a diferenciar la informació fidedigna de la que no ho és, quines són les imatges lliures de drets i a cercar imatges en bancs d'imatges com Creative Commons. Finalment he de dir que, he après a pensar situacions a favor i en contra de les xarxes socials en educació mitjançant un joc de rols. 

L'estratègia d'aquesta assignatura ha estat posar en pràctica els continguts que veiem a les classes teòriques, ja sigui mitjançant pràctics o realitzant nosaltres mateixos el material. Per tant, els protagonistes de l'aprenentatge hem estat nosaltres, comprovant mitjançant feina pràctica la teoria donada a les classes de grup gran. Hem de dir, que hem après realitzant investigacions i presentacions als nostres companys de bones pràctiques que utilitzen altres escoles o organitzacions amb els alumnes i que permeten un desenvolupament de les TIC a les aules. La pràctica que jo vaig explicar era amb mitjans de comunicació de masses (Teleclip Tv) que la podeu trobar fent click aquí. Cal afegir que ha estat molt motivant la manera d'aprendre mitjançant un debat en el qual ens havíem de posar de part (en un primer moment) dels defensors de les xarxes socials en educació, i de part (després) dels que rebutjaven que les xarxes socials es poguessin introduir a les escoles. 

En conclusió crec que amb aquesta assignatura puc dir que estic preparat per a utilitzar les TIC en el meu futur professional per a extreure el màxim potencial dels meus alumnes i millorar l'aprenentatge dels continguts. La carpeta d'aprenentatge m'ha permès recollir tota la informació per si algun dia la vull utilitzar i no m'enrecord d'alguna qüestió. Finalment, he de dir que en un futur hem de ser capaços d'introduir les TIC correctament a l'aula i no utilitzar-les fent ús de les mateixes estratègies tradicionals, per què això no serveix de res (encara que a molts de professors es pensin que si). Per tant, la introducció de les noves tecnologies a les aules ha d'anar acompanyat d'un canvi de metodologia, on l'alumne sigui el principal protagonista del seu aprenentatge. 



0 comentarios:

Publicar un comentario

TIC A L'AULA